Pedagogika

Specialna pedagogika

 
Splošne informacije:

UČNI NAČRT PREDMETA

Predmet:

Specialna pedagogika

Course title:

Študijski program in stopnja

Študijska smer

Letnik

Semester

Edukacijske vede, 1. stopnja

/

3.

5.

Vrsta predmeta

obvezni

Univerzitetna koda predmeta:

Predavanja

Seminar

Sem. vaje

Lab. vaje

Teren. vaje

Samost. delo

ECTS

45

/

30

/

/

*105

6

*Seminarska naloga 30 ur = 1 KT; študij literature in virov 30 ur = 1 KT; izpit in priprava na izpit 15 ur = 0,5 KT; praksa 30 ur = 1 KT

Nosilec predmeta:

doc. dr. Vanja Riccarda Kiswarday

Jeziki /

Languages:

Predavanja:

slovenski

Vaje:

slovenski

 

Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti:

  • opravljeni predmeti: Pedagoška psihologija, Osnove anatomije in fiziologije, Psihologija otroka in mladostnika

 

Vsebina:

*V samostojno študentovo delo je vključenih tudi 30 ur (1 KT) prakse.

Filozofske in paradigmatske osnove za koncepiranje vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami s kratkim zgodovinskim diskurzom:

  • nastanek prvih organiziranih oblik vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami,
  • postmodernistična paradigma vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami.

Klasifikacija otrok s posebnimi potrebami:

  • medicinski modeli,
  • sodobni koncepti,
  • naš koncept klasifikacije.

Prepoznavanje otrok s posebnimi potrebami:

  • odkrivanje skozi proces vzgoje in izobraževanja,
  • normativna podlaga našega koncepta.

Nov koncept vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami:

  • pravna podlaga,
  • integracija, inkluzija,
  • koncept usmerjanja,
  • programi vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami.

Družbeno sistemski pogoji in družbena organiziranost v skrbi za otroke s posebnimi

potrebami.

 

Temeljni literatura in viri / Readings:

Osnovna literatura:

  • Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v RS ( 1995) Ljubljana, Ministrstvo za šolstvo in šport
  • Galeša M. : (1995) Specialna metodika individualizacije, Didakta, Radovljica
  • Kovačević V.: ( 1988) Osnove teorije defektologije, Zagreb, Fakultet za defektologijo
  • Opara B.: ( 2005) Otroci s posebnimi potrebami v vrtcu in šolah, Centerkontura, Ljubljana
  • Opara B.: ( 2002) Nekateri problemi terminologizacije, Defectologica Slovenica, Društvo defektologov Slovenije, Ljubljana
  • Pravilnik o organizaciji in načinu dela komisij za usmerjanje otrok s posebnimi potrebami ter o kriterijih za opredelitev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oziroma motenj otrok s posebnimi potrebami ( 2003) Uradni list RS št 54)
  • Skala A.: ( 1962) O vzgoji razvojno prizadetih otrok, Ljubljana, DZS
  • Zakon o OŠ ( 1966) ,Uradni list RS
  • Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami ( 2000), Uradni list RS št. 54
Dopolnilna literatura:
  • Zbornik Osebe s posebnimi potrebami v procesu inkluzije ter vloga defektologov in specializiranih institucij ( 2002) Društvo defektologov Slovenije, Ljubljana
  • Zbornik s simpozija Uresničevanje integracije v praksi ( 1997) Društvo defektolgov Slovenije, Ljubljana
  • Zbornik Integracija, inkluzija v vrtcu, osnovni in srednji šoli ( 2002) Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije, Ljubljana

Dodatna literatura:

  • Zbornik referatov Družbena skrb za vzgojo, izobraževanje in socialno varstvo oseb s posebnimi potrebami ( 2000) Deset let pozneje, društvo defektologov Slovenije, Ljubljana
  • Zbornik Kaj hočemo in kaj zmoremo ( 1992) Pedagoška fakulteta v Ljubljani, Ljubljana

 

Cilji in kompetence:

Cilji:

Študent/ka spozna koncepte vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami. Spozna bistvene značilnosti vseh vrst in stopenj otrok s posebnimi potrebami. Spozna oblike in načine vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami ter prilagajanja učno vzgojnega procesa in dodatno strokovno pomoč.

Splošne kompetence:

  • prepoznavanje bio- psiho- socialnih značilnosti in potreb populacije otrok s posebnimi potrebami;
  • razvijanje sposobnosti za identifikacijo otrok s posebnimi potrebami;
  • razvijanje sposobnosti in pridobitev znanj za nudenje strokovne pomoči in prilagoditev vzgoje in izobraževanja otrokom s posebnimi potrebami.

Predmetnospecifične kompetence:

  • oblikovati pozitiven odnos do otrok s posebnimi potrebami;
  • spoznati možne prilagoditve in pomoč pri vzgoji in izobraževanju otrok s posebnimi potrebami;
  • sodelovati pri pripravi individualiziranega programa usposabljanja otroka s posebnimi potrebami.

 

Predvideni študijski rezultati:

Znanje in razumevanje:

  • študent/ka pozna vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oziroma motenj pri otrocih s posebnimi potrebami;
  • zna grobo prepoznati otroka s posebnimi potrebami in je usposobljen za sodelovanje v timu, ki obravnava otroka;
  • pozna programe vzgoje in izobraževanja, v katere se vključujejo otroci s posebnimi potrebami;
  • je usposobljen za oblikovanje ustreznih odnosov v skupini oziroma razredu, ki so primerni in nujni za otroke s posebnimi potrebami.

Uporaba:

  • diplomant/ka je sposoben/na prepoznati posebne potrebe pri otroku;
  • zna sodelovati v strokovnem timu in sodelovati pri pripravi individualiziranega programa;
  • zna opraviti potrebne prilagoditve vzgoje in izobraževanja za otroka s posebnimi potrebami.

Refleksija:

Diplomant/ka je zmožen/na sprotnega preverjanja svojega dela v smislu preverjanja ustreznosti vključitve otroka s posebnimi potrebami v določen program vzgoje in izobraževanja.

 

Metode poučevanja in učenja:

Predavanja z aplikacijo znanja preko metode študije primera. Aktivne metode učenja (diskusije, analize, iniciative...) na osnovi opazovanja prakse.

 

Načini ocenjevanja:

Delež (v %)

Seminarska naloga in ustni izpiti, kjer mora študent/ka pokazati, kako zna uporabiti pridobljena znanja v konkretnih situacijah, kako prepoznati posebne potrebe otroka in kako mu prilagoditi vzgojno izobraževalno delo.

40 % seminarska naloga, 60 % izpit.

 

Reference nosilca / Lecturer's references:

  1. OPARA, Božidar. Interdisciplinarnost v defektologiji, Defektologica Slovenica 1994, letnik 2, št. 1.
  2. OPARA, Božidar. Kako do skupne diagnoze? Defektologica Slovenica, 1998, letnik 6, št. 2.
  3. OPARA, Božidar. Kako v Sloveniji uresničujemo spremembe v koncepciji vzgoje in izobraževanja oseb s posebnimi potrebami, Defektologica Slovenica, 2000, letnik8, št. 3.
  4. OPARA, Božidar. Nekateri problemi terminologizacije v defektologiji, Defektologica Slovenica, 2002, letnik 10, št.2.
  5. OPARA, Božidar. Otroci s posebnimi potrebami so del celotnega sistema vzgoje in izobraževanja, Sodobna pedagogika, 2003, letnik 54, posebna izdaja.
  6. OPARA, Božidar. Otroci s posebnimi potrebami v vrtcu in šolah, monografija, Ljubljana : Centerkontura, 2005.
  7. OPARA, Božidar. Od učljivosti do inkluzivne paradigme. V: SARDOČ, Mitja, VRŠNIK PERŠE, Tina, (ur.). Izobraževanje oseb s posebnimi potrebami med teorijo in prakso. Ljubljana : Slovensko društvo raziskovalcev šolskega polja : Pedagoški inštitut, 2007.

 

icon open book

Novice

7. mar. | Novice

Vabljeni k sodelovanju v dobrodelni kaciji: Sreča v očeh, ki pogreje srce

Sreča v očeh, ki pogreje srce je velikonočno obarvana dobrodelna akcija. Njen namen je z lepimi željami in pozitivnimi mislimi ob prihajajočih velikonočnih praznikih pričarati nasmeh na obrazu najstarejšim članom družbe, ki bivajo v domovih in centrih za starejše po vsej Sloveniji.

3. mar. | Novice

Slovenija tudi na pobudo Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem prvič obeležila Dan inkluzije!

V soboto, 1. marca 2025, smo v Sloveniji prvič obeležili Dan inkluzije, ki ga je decembra lani razglasila Vlada RS. Pobudnici tega pomembnega dneva sta Zveza društev gluhih in naglušnih Slovenije ter Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem, ki že vrsto let aktivno deluje na področju vključevanja in enakih možnosti za vse.

icon arrow more

Dogodki