Pedagogika

Osnovne metode dela s slepimi in slabovidnimi osebami

 
Splošne informacije:

UČNI NAČRT PREDMETA / COURSE SYLLABUS

Predmet:

Osnovne metode dela s slepimi in slabovidnimi osebami

Course title:

Študijski program in stopnja

Study programme and level

Študijska smer

Study field

Letnik

Academic year

Semester

Semester

Edukacijske vede, 1. stopnja

/

1. ali 2. ali 3.

2. ali 4. ali 6.

Vrsta predmeta / Course type

Izbirni

Univerzitetna koda predmeta / University course code:

Predavanja

Lectures

Seminar

Seminar

Vaje

Tutorial

Klinične vaje

work

Druge oblike študija

Samost. delo

Individ. work

ECTS

30

45

/

/

/

105

6

Nosilec predmeta / Lecturer:

doc. dr. Aksinja Kermauner

Jeziki /

Languages:

Predavanja / Lectures:

slovenski

Vaje / Tutorial:

Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti:

Prerequisits:

/

Vsebina:

  • Temeljni tiflopedagoški pojmi,oftalmologija, diagnostika – izbrana poglavja;
  • Specifike razvoja slepih in slabovidnih otrok;
  • Oblike vzgoje in izobraževanja slepih in slabovidnih otrok v tujini in pri nas;
  • Dejavniki uspešnega vključevanja v inkluzivno šolanje;
  • Delo s starši slepih in slabovidnih učencev;
  • Izdelava individualiziranega programa;
  • IKT za slepe in slabovidne osebe; Prilagoditve enostavnejših pripomočkov in učil (teorija in praktikum);
  • Osnove specialnih znanj (teorija in praktikum);
  • Kombinirane motnje: slepo-gluhi otroci, slepi-MDR, slepi-spektroavtistična motnja;
  • Razvijanje socialnih kompetenc slepih in slabovidnih otrok;
  • Postopek usmerjanja; Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami.

Temeljni literatura in viri / Readings:

Osnovna literatura:

  • Kermauner, A. (2010). Na drugi strani vek. Ljubljana: Študentska založba.
  • Kobal Grum, D. in Kobal, B., ur. (2006). Zagotavljanje enakih možnosti za vzgojo in izobraževanje slepih in slabovidnih otrok v Sloveniji. Ljubljana: DEMS.
  • Opara, B. (2005). Vloga vrtcev in šol pri vzgoji in izobraževanju otrok s posebnimi potrebami. Ljubljana: Centerkontura.


Dopolnilna literatura:

  • Kermauner, A. (2004). Tipna slikanica za slepe. Diplomsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
  • Kermauner, A. (2010). Fenomenologija samogenerirane slepote. Doktorska disertacija. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
  • Mason, H. in McCall, S. (1997) (ur.). Visual Impairment. Acces to Education for Children and Young People. London: David Fulton Publishers.


Dodatna literatura:

  • Kermauner, A. (1996). Kakšne barve je tema? Ljubljana: Zavod za slepo in slabovidno mladino.
  • Kermauner, A. (2001). Tema ni en črn plašč. Ljubljana: MK.
  • Kermauner, A. (2010). Žiga špaget gre v širni svet. Gorjuša: Založba Miš.
  • Oberman, M. (1986). Osposobljavanje djece oštećena vida za svakodnevni život. Socialna misao, 8-9, 333-339.

Cilji in kompetence:

Cilji:
Študent/-ka:

  • pozna osnovna teoretična spoznanja tiflopedagogike in je sposoben/-na prenosa znanja na pedagoško področje;
  • razume in pozna razvojne zakonitosti slepih in slabovidnih otrok;
  • razvije kompetence za praktično delovanje na področju preverjanja in ocenjevanja slepote in slabovidnosti ter načrtovanja, izvajanja in evalvacije programov;
  • pridobi kompetence za timsko sodelovanje s strokovnimi delavci in starši slepih in slabovidnih učencev;
  • pozna osnove specialnih didaktik in metodik;
  • zna prilagoditi preprostejše pripomočke in učila v skladu z zakonitostmi tiflopedagogike.

Splošne kompetence:

  • ima temeljna znanja o slepih in slabovidnih osebah in zna organizirati tiste pogoje in podporo, ki jo takšni posamezniki potrebujejo v procesu vzgoje in izobraževanja in v socialnem življenju;
  • vzpostavlja učinkovito prilagojeno učno okolje z upoštevanjem specifike slepih in slabovidnih oseb.

Predmetnospecifične kompetence:
Študent/-ka:

  • razume strokovne pojme, ki se tičejo tiflopedagoške stroke;
  • pozna motnje vida s pomočjo simulacijskih očal;
  • učinkovito sodeluje s sodelavci iz tiflopedagoške stroke;
  • zna prepoznati individualne razvojne značilnosti slepih in slabovidnih oseb ter njihove potrebe;
  • pozna specifiko IKT za slepe in slabovidne osebe;
  • usposobljen/-a je za nudenje dodatne strokovne pomoči, kar se tiče enostavnejših specialnih znanj;
  • zna poiskati ustrezne rešitve pri premagovanju arhitektonskih in organizacijskih ovir.

Predvideni študijski rezultati:

Znanje in razumevanje:
Študent/-ka:

  • obvlada osnovne strategije za delo s slepimi in slabovidnimi osebami;
  • tolmači motnjo vida na pedagoškem področju, razume diagnozo ter strokovno mnenje o učencu in ga zna razložiti;
  • pozna pravice slepih in slabovidnih otrok, ki izhajajo iz Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami.

Uporaba:
Študent/-ka:

  • zna optimalno prilagoditi okolje slepi in slabovidni osebi;
  • po tiflopedagoških načelih je sposoben/-na pripraviti in prilagoditi enostavne pripomočke ter učila;
  • zna razvijati socialne kompetence slepih in slabovidnih oseb.


Refleksija:
Študent/-ka:

  • kakovostno nadgrajuje svoje ustvarjalno delo na področju inovativnih rešitev za boljše vključevanje slepih in slabovidnih oseb v okolje.

Metode poučevanja in učenja:

  • Predavanja,
  • seminarji,
  • seminarske vaje v obliki delavnic.

Načini ocenjevanja:

Delež (v %) /

Weight (in %)

Način (pisni izpit, ustno izpraševanje, naloge, projekt):

Ustni izpit,

Seminarska naloga.

50 %,

50 %.

Reference nosilca / Lecturer's references:

  1. ŽOLGAR, Ingrid, KERMAUNER, Aksinja. Poznavanje slepih in slabovidnih učencev - pot do ustrezne obravnave. Sodob. pedagog., 2006, letn. 57, posebna izd., str. 376-393. [COBISS.SI-ID 6563913]
  2. KERMAUNER, Aksinja. Berenikini kodri, (Zbirka Zorenja +). 1. izd. Dob pri Domžalah: Miš, 2006. 186 str. ISBN 961-6630-06-7. ISBN 978-961-6630-06-1. [COBISS.SI-ID 230336512]
  3. KERMAUNER, Aksinja. Berenikini kodri, (Zbirka Zorenja+). 1. izd. Dob pri Domžalah: Miš, 2007. 186 str. ISBN 978-961-6630-06-1. [COBISS.SI-ID 234833152]
  4. KERMAUNER, Aksinja. Orionov meč, (Zbirka Zorenja+). 1. izd. Dob pri Domžalah: Miš, 2008. 222 str. ISBN 978-961-6630-63-4. [COBISS.SI-ID 240536832]
  5. KERMAUNER, Aksinja. Na drugi strani vek : (opis prvoosebne fenomenološke raziskave - kako je biti slep). Ljubljana: Študentska založba, 2009. 104 str., ilustr. ISBN 978-961-242-261-5. [COBISS.SI-ID 248906240]
  6. KERMAUNER, Aksinja. Fenomenologija samogenerirane slepote : doktorska disertacija. Ljubljana: [A. Kermauner], 2010. 138, VIII str., ilustr. http://www.dlib.si/v2/Details.aspx?URN=URN:NBN:SI:DOC-OTYUEG7Z. [COBISS.SI-ID 8626249]
icon open book

Novice

9. jan. | Novice

Praznični inkluzivni ples

Ob zaključku leta 2024 je na UP Pedagoški fakulteti potekal praznični inkluzivni ples, ki so ga v okviru projekta Erasmus+ FutureIDEA izvedli visokošolski učitelji in sodelavci izr. prof. dr. Vanja Kiswarday, asist. Maja Rejc in mag. Vid Lenard.

6. jan. | Novice

LIKOVNO OBARVANA DOBRODELNA AKCIJA »Barve so moje misli, čopič so moje besede, platno so moji spomini«

Namen akcije je zbrati čim več akrilnih in akvarelnih barv, lesenih barvic, slikarskih platen, risalnih listov in čopičev, ki bodo podarjeni domovom za starejše po Sloveniji.

icon arrow more

Dogodki

17. jan. - 18. jan. | Dogodek Koper

UP PEF na Informativi

icon arrow more