Predšolska vzgoja

Slovenski jezik 1

 
Splošne informacije:

Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: SLOVENSKI JEZIK 1
2. Šifra predmeta:
3. Nosilec predmeta:izr. prof. dr. Sonja Starc
4. Število KT (seštevek iz tabel spodaj):6
5. Učni jezik: slovenski

Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program prve stopnje
8. Obvezni ali izbirni predmet: Obvezni
9. Letnik: prvi
10. Semester: prvi
11. Študijska smer:
12. Steber programa:

Obveznosti

13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):

oblika

število ur

število KT

izvaja

Predavanja (P)

45

1,5

učitelj

Seminarske vaje (SV)

30

1

sodelavec

SKUPAJ

75

2,5

Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.

 

14. Samostojno študentovo delo:

oblika

število ur

število KT

Seminarska naloga (SN)

45

1,5

izpit in priprava nanj (PI)

60

2

SKUPAJ

105

3,5

 

Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:

  • vpis v letnik


16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a) Cilji:
Študent/ka spozna in usvoji možne načine tvorbe izreka in kasneje besedila, ki jih ponuja slovenski jezik;
poglobi vedenje o jezikovni zvrstnosti, različnih govornih položajih in menjavanju jezikovnega koda;
uzavesti vlogo in pomen jezikovnega zgleda vzgojiteljice v vrtcu pri razvoju otrokovega govora;
spozna sporazumevalne spretnosti, sporazumevanje med odraslim in otrokom, med vrstniki;
seznani se z dejavniki govornega razvoja,
spozna govor v simbolni igri;
spozna in usvoji značilnosti otrokovega govornega razvoja in
se seznani z zgodnjo pismenostjo;
usvoji načine spodbujanja otrokovega govora;
spozna usvajanje in učenje drugega/tujega jezika, dejavnike, ki nanje vplivajo ter prednosti dvo- in večjezičnosti.
Študent/ka usvoji značilnosti slogovnih postopkov opisovanja, pripovedovanja, obnavljanja, povzemanja, poročanja, razlaganja, definiranja in jih zna uporabljati.

b) Splošne kompetence:

  • Utrjevanje jezikovne zmožnosti in s tem povečevanje zmožnosti za uspešno sporazumevanje v razredu/skupini.
  • Razvijanje zmožnosti za iskanje, izbiro in uporabo relevantnih podatkov, ki jih ponujajo pisni viri in sodobna tehnologija.


c) Predmetnospecifične kompetence:

  • Zmožnost izbire ustreznih jezikovnih znakov in ustreznega koda glede na govorni položaj in namernost sporočanja.
  • Zmožnost rabe slogovnih postopkov opisovanja, pripovedovanja, obnavljanja, povzemanja, poročanja, razlaganja, definiranja, pojasnjevanja.
  • Zmožnost razumevanja in uzaveščanja dejavnikov otrokovega govornega razvoja.
  • Zmožnost spodbujanja otrokovega govora.
  • Zmožnost presojanja jezikovne situacije v dvo- ali večjezični skupnosti, spodbujanja otrok pri izbiri ustreznih jezikovnih kodov v taki situaciji in zmožnost biti jezikovni zgled in zgled odprtega in tolerantnega (so)delovanja v (večjezikovni) skupini.
  • Zmožnost rabe jezikovnih tehnologij.
  • Razvijanje komunikacijskih spretnosti in sposobnosti navezovanja stikov.


Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.

  •  
  • Zvrstnost jezika, različni govorni položaji, menjavanje jezikovnega koda.
  • Razvoj otrokovega govora;
  • sporazumevanje med odraslim in otrokom, med vrstniki;
  • dejavniki govornega razvoja,
  • govor v simbolni igri;
  • značilnosti otrokovega govornega razvoja, zgodnja pismenost;
  • načini spodbujanja otrokovega govora;
  • Usvajanje in učenje drugega/tujega jezika, dejavniki, ki nanje vplivajo, prednosti dvo- in večjezičnosti.
  • Značilnosti slogovnih postopkov opisovanja, pripovedovanja, obnavljanja, povzemanja, poročanja, razlaganja, definiranja in jih zna uporabljati.


18. Literatura:
Osnovna literatura:

  • Kaučič – Baša, Majda (2004): Ohranjanje slovenščine pri Slovencih na Tržaškem in Goriškem. Nekaj elementov za tezo o vzrokih opuščanja manjšinskih jezikov. V: Slovenščina v šoli IX/3. 12-29.
  • Kranjc, Simona (1999): Razvoj govora predšolskih otrok. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofska fakulete. (Izbrana Poglavja)
  • Marjanovič Umek, Ljubica, Kranjc, Simona, Fekonja, Urška (2006): Otroški govor: razvoj in učenje. Domžale: Založba Izolit.
  • Starc, Sonja (2005): Struktura navodil – vzorca besedila doseganja cilja. (v tisku)
  • Starc, Sonja (2005): Poglavja iz besediloslovja. Izročki predavanj. Koper: FHŠ. (Izbrana poglavja).

Dopolnilna literatura:

  • Kunst Gnamuš, Olga (1995): Teorija sporazumevanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Center diskurzivnih študij.
  • Toporišič, Jože (2000): Slovenska slovnica. Maribor: Obzorja. (Izbrana poglavja)

Dodatna literatura:

  • Kranjc, Simona (2006): Poglavja iz skladnje otroškega govora.
  • Kunst Gnamuš, Olga 1984: Govorno dejanje – družbeno dejanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut pri Univerzi Edvarda Kardelja.


19. Predvideni študijski dosežki:*

  • Znanje in razumevanje:
  • Uporaba:
  • Refleksija:


Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Uporabljene metode poučevanja in učenja:
Oblike dela:

  • Frontalna oblika poučevanja
  • Delo v manjših skupinah
  • Samostojno delo študentov


Metode dela:

  • Razlaga
  • Pogovor/ razprava
  • Delo z besedilom
  • Proučevanje primera


21. Uporabljeni načini preverjanja znanja:
Pisni izpit, pri katerem študent z odgovori odprtega tipa kritično presoja in teoretično utemeljuje praktične zglede.

Pogoji in viri
22. Delitev na skupine:*
V skladu z normativi.


23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Projektor LCD, elektronska verzija jezikovnih priročnikov, dostop do besedilnih korpusov Beseda ali FIDA

24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.

  • 1 habilitirani visokošolski učitelj
  • (in 1 habilitirani visokošolski sodelavec)


Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije.
Anketni vprašalniki študentov
Pogovori študentov z izvajalci predmeta

Učni načrt pripravila: viš. pred. dr. Sonja Starc

icon open book

Novice

7. mar. | Novice

Vabljeni k sodelovanju v dobrodelni kaciji: Sreča v očeh, ki pogreje srce

Sreča v očeh, ki pogreje srce je velikonočno obarvana dobrodelna akcija. Njen namen je z lepimi željami in pozitivnimi mislimi ob prihajajočih velikonočnih praznikih pričarati nasmeh na obrazu najstarejšim članom družbe, ki bivajo v domovih in centrih za starejše po vsej Sloveniji.

3. mar. | Novice

Slovenija tudi na pobudo Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem prvič obeležila Dan inkluzije!

V soboto, 1. marca 2025, smo v Sloveniji prvič obeležili Dan inkluzije, ki ga je decembra lani razglasila Vlada RS. Pobudnici tega pomembnega dneva sta Zveza društev gluhih in naglušnih Slovenije ter Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem, ki že vrsto let aktivno deluje na področju vključevanja in enakih možnosti za vse.

icon arrow more

Dogodki