Opis programa do vključno vpisa v 1. letnik v študijskem letu 2015/2016
Znanstvena besedila
Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: Znanstvena besedila
2. Koda predmeta:
3. Nosilec predmeta: izr. prof. dr. Sonja Starc
4. Število ECTS kreditnih točk: 3
5. Učni jezik: slovenski
Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Zgodnje učenje
7. Vrsta in stopnja študijskega programa: Magistrski program, 2. stopnja
8. Vrsta predmeta: obvezni
9. Letnik študija: 1.
10. Semester: 2.
11. Študijska smer:
12. Steber programa:
Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):
Oblika izvedbe | Število ur | Število KT | Izvajalec |
Predavanja (P) | 30 | 1 | Učitelj |
Seminarji (SE) | 15 | 0,5 | Učitelj ali sodelavec |
SKUPAJ | 45 | 1,5 |
Del obveznosti se lahko izvaja v obliki e-izobraževanja.
14. Samostojno študentovo delo:
Oblika aktivnosti | Število ur | Število KT |
Seminarska naloga (SN) | 30 | 1 |
Izpit in priprava na izpit (PI) | 15 | 0,5 |
SKUPAJ | 45 | 1,5 |
Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
- vpis v letnik.
16. Učni cilji predmeta in kompetence:
a. Cilji:
Cilji predmeta Znanstvena besedila so,
- da študent/-ka nadgradi predvsem pisno sporazumevalno zmožnost, in sicer s spoznavanjem zakonitosti pragmatike in besediloslovja, kot jih predstavljajo tuji in slovenski raziskovalci;
- da kritično razčlenjuje znanstvena besedila in ugotavlja njihovo strukturo, izbor izraznih sredstev, diskurzivno vrednost;
- da usvoji tvorjenje takega besedila (znanstveni aparat, sinopsis, kulturni besedilni vzorec problem-rešitev, razlaganje, definiranje, razvrščanje, utemeljevanje, razpravljanje, rabo ponazarjalnega gradiva, navajanje in citiranje, povzemanje).
b. Splošne kompetence:
- Zmožnost natančnega in jasnega izražanja ter suverene rabe strokovnega jezika.
- Utrjevanje jezikovne zmožnosti in s tem povečevanje zmožnosti za uspešno sporočanje s pomočjo znanstvenega besedila.
- Razvijanje zmožnosti za iskanje, izbiro in uporabo relevantnih podatkov, ki jih ponujajo pisni viri in sodobna tehnologija.
c. Predmetnospecifične kompetence:
- Zmožnost izbire ustreznih jezikovnih znakov in ustreznega koda glede na govorni položaj in namernost sporočanja.
- Zmožnost rabe slogovnih postopkov utemeljevanja, ponazarjanja, definiranja, pojasnjevanja, razpravljanja.
- Zmožnost tvorbe znanstvenega besedila (magistrskega dela).
- Zmožnost preverjanja in uporabe pridobljenega znanja v praksi.
Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine.
- Osnovne značilnosti besedila in diskurza. (Besedilotvorni elementi: kohezivna sredstva:ponovne pojavitve: členitev po aktualnosti, tema – rema; razvijanje jedra; tematsko istovetenje kot značilnost znanstvenega izraza; parafraza, členek)
- Koherenca – pomen – smisel, enopomenskost (termini).
- Slovenski jezikoslovci o znanstvenih besedilih.
- Splošni kulturni vzorec problem – rešitev in njegova struktura.
- Izbor jezikovnega/znakovnega koda glede na besedilno vrsto.
- Tvorjenje znanstvenega besedila (magistrskega/doktorskega dela): znanstveni aparat, sinopsis, kulturni besedilni vzorec problem-rešitev, razlaganje, definiranje, razvrščanje, utemeljevanje, razpravljanje, rabo ponazarjalnega gradiva, navajanje in citiranje, povzemanje)
- Glagolski, samostalniški slog besedila.
18. Literatura:
a. Osnovna literatura:
Osolnik Kunc, Viktorija (2007): Strokovno sporočanje z vidika razumljivosti. V: Razvoj slovenskega strokovnega jezika. Obdobja 24. Metode in zvrsti. (ur. Irena Orel). Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik.143-152.
Pisanski Peterlin, Agnes (2007): Raziskave metabesedilnosti v uporabnem jezikoslovju. Jezik in slovstvo 52 3-4. 7-19.
Starc, Sonja (2007): Struktura znanstvenega besedila in njegova zunanja členjenost, kot se kažeta v primerih besedil Jezika in slovstva. V: Razvoj slovenskega strokovnega jezika. Obdobja 24. Metode in zvrsti. (ur. Irena Orel). Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik.175-200.
Vogel, Jerca (2007): “Nestrokovnost” v primeru poljudnoznanstvenih besedil (pragmatično-funkcijski vidik). V: Razvoj slovenskega strokovnega jezika. Obdobja 24. Metode in zvrsti. (ur. Irena Orel). Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik.125-142.
b. Dopolnilna literatura:
Bešter, Marja (1994): Tip besedila kot izrazilo sporočevalčevega namena. V: Uporabno jezikoslovje 2. Ljubljana: Društvo za uporabno jezikoslovje Slovenije. 44-52.
Mikolič, Vesna (2007): Izrazi moči argumenta z vidika razumljivosti. V: Razvoj slovenskega strokovnega jezika. Obdobja 24. Metode in zvrsti. (ur. Irena Orel). Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik.153-162.
Starc, Sonja (2006): Besedilna matrica in struktura vzorca besedila problem – rešitev ter možnost njune uporabe pri analizi besedil v šolski praksi. Jezik in slovstvo 51/1. 33–52.
Toporišič, J. (1984): Slovenska slovnica. Pregledana in razširjena izdaja. Maribor, Obzorja.
c. Dodatna literatura:
Kranjc, Simona (2004): Besedni red, usvajanje prvega in učenje drugega/tujega jezika. V: Jezik in slovstvo XLIX/3–4. 145–158.
Kunst Gnamuš, Olga (1995): Teorija sporazumevanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Center diskurzivnih študij.
Nidorfer Brezar, Mojca (1997): Ilokucijsko dejanje zahteve. V: Posrednost in argumentacija v govoru. Ljubljana: Center za diskurzivne študije.
Halliday, M. A. K (2004): The Language of Science. London, New York: Continuum.
19. Predvideni študijski dosežki:
a. Znanje in razumevanje:
Študent/-ka pozna osnovne zakonitosti besedila in razume njihovo interaktivnost.
b. Uporaba:
Pridobljeno vedenje uporabi za analizo in tvorbo znanstvenega besedila (magistrskega dela).
c. Refleksija:
Kritično presoja rabo izraznih sredstev (besednih in nebesednih) v znanstvenih besedilih in strukturo takih besedil.
Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Metode poučevanja in učenja:
Razlaga
Pogovor/ razprava
Delo z besedilom (analiza)
Iskanje virov
Tvorba besedila
e-izobraževanje
Oblike dela:
- Frontalna oblika poučevanja
- Delo v manjših skupinah
- Samostojno delo študentov
21. Načini preverjanja znanja:
Pisni izpit, na katerem študent z odgovori odprtega tipa kritično presoja in teoretično utemeljuje praktične zglede.
Pogoji in viri
22. Delitev na skupine
Skladno z normativi.
23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
Projektor LCD, elektronska verzija jezikovnih priročnikov, znanstvene revije, dostop do korpusnih besedil FIDA ali Beseda.
24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta
- 1 habilitiran visokošolski učitelj
- 1 habilitiran visokošolski sodelavec
Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije
- Pogovor s študenti
- Anketa o kakovosti
- Analiza uspešnosti študentov
Učni načrt pripravila: doc. dr. Sonja Starc
Novice
9. jan. | Novice
Praznični inkluzivni ples
Ob zaključku leta 2024 je na UP Pedagoški fakulteti potekal praznični inkluzivni ples, ki so ga v okviru projekta Erasmus+ FutureIDEA izvedli visokošolski učitelji in sodelavci izr. prof. dr. Vanja Kiswarday, asist. Maja Rejc in mag. Vid Lenard.
6. jan. | Novice
LIKOVNO OBARVANA DOBRODELNA AKCIJA »Barve so moje misli, čopič so moje besede, platno so moji spomini«
Namen akcije je zbrati čim več akrilnih in akvarelnih barv, lesenih barvic, slikarskih platen, risalnih listov in čopičev, ki bodo podarjeni domovom za starejše po Sloveniji.
Dogodki
17. jan. - 18. jan. | Dogodek Koper